مصاحبه ایسکانیوز با مدیری- 30/01/1384
مهران مدیری:
آلبوم اول آوانگارد بود، نگرفت
ایسکانیوز ـ مهران مدیری بازیگر، کارگردان موفق طنز تلویزیون، خوانندگی را هم تجربه کرده است.

 دو سال پیش ازاین مدیری در آلبوم اول خود با شکست مواجه شد. پس آن تیراژ پایانی سریال های مهر و ماه و فیلم هم نفس از مهدی فخیم زاده را خواند. واین تک قطعات مورد توجه قرار گرفت.اولین کنسرت مهران مدیری سال گذشته در سالن میلاد برگزار شد. او در میلاد 6 قطعه جدید خواند و چند قطعه از آلبوم ناموفق «از روی سادگی». مهران مدیری در گفت و گو با ایسکانیوز از موسیقی و فعالیت جدیدش حرف می زند.

- مدتی است به موسیقی روی آورده اید، موسیقی برای شما یک تفریح است یا یک کار حرفه ای؟

مدیری: موسیقی را از خیلی سال قبل تر، همیشه کارکردم و شنیدم، بخصوص موسیقی کلاسیک را. بخاطر فضایی که در خانواده ام بود. برادرم پیانیست بود. از خیلی سال پیش هم همینجوری بی خودی می خواندم.

- و بعد چه شد که جدی به آن پرداختند؟

مدیری: پیشنهاد فردین خلعتری بود  گفت بیا و بخوان که این کار راکردم. اینکه چه بازتابی داشت، نمی دانم، یکی از علاقه های اصلی وایده آل ها در زندگی ام همین است. خواندن را به شدت دوست دارم.چون مرا راضی می کند. فکر می کنم حس خوبی منتقل می کنم به کسی که می شنود یعنی کسانی که شنیده اند گفته اند چون سعی می کنم به طبیعت نزدیکتر باشد ادامه این کار خیلی برایم مهم است.

- یعنی مهمتر از کار تلویزیون و سینما؟

مدیری: به همان اندازه برام مهم است. حالا اینکه جهت خودم را پیدا کنم، سخت است و زمان می برد ولی فکر می کنم بتوانم.

- خاطرم هست که اولین بار صدای شما را در ترانه های طنز ساعت خوش شنیدم. پیشنهاد فردین خلعتبری هم به همان زمان بر می گردد و اولین بار صدای شما را از همان برنامه شنیده است؟

مدیری: بله، فکر می کنم همین ماجرا را یک بار از خودش شنیدم.

- البته من از زبان او نشنیدم، اما کسان دیگری که در همان برنامه می خواندند، همین جوری می خواندند، اما شما با تجربه خاصی می خواندید، گویی قبلاً دوره دیده اید یاتمرین سولفژ داشته اید.

مدیری: خیلی کوه می رفتم. دوستانم مرا مجبور می کردند تا بخوانم و بعد سعی کردم کمی جدی این کار را انجام دهم. بعد رفتم رادیو و در کلاس شرکت کردم تا تعلیم موسیقی سنتی ببینم. 2 تا 3 جلسه رفتم. شاید این موضوع به 17ـ 18 سال پیش بر گردد.
و بعد فرصت نکردم ادامه بدهم، می شود گفت که تعلیم ندیدم.

- ولی گرایش شما به سمت موسیقی سنتی نیست. واقعاً در چه سبکی کار می کنید؟

مدیری: مثل کار طنزم که تعریفی ندارد. در کنسرتم، کسی بالاخره نفهمید که چه بود. کلاسیک بودیاسنتی شاید هم پاپ بود چون باپ یک تعریف لغوی دارد و یک تعریفی که کارهایی که نشر می شوند وشاد و شنگول هستند رامی گویند. اما با این تعاریف پاپ هم نبود. چون خیلی تلخ بود و تم کلاسیک داشت. یک کار دیگری هم داشتم که با تار و پیانو بودکه موسیقی اصیل بود.

- این قطعات را فردین خلعتبری به عنوان آهنگساز برای شما تعیین کرد یا اینکه بر مبنای صدای شما آهنگ ساخت یا گرایش خاصی که خودتان دارید؟

مدیری: خیلی مشترک بود. چون فردین از یک جایی براساس جنس صداو نوع خواندن من نوشت که کاملاً درست بود. انتخاب شعر هایی هم که می کردم، فردین را کشاند به سمتی که این جوری بنویسد. با شعرهای فروغ فرخ زاد، بابا چاهی، نادر ابراهیمی، سیاوش کسرایی، خوب این موسیقی، عمق خودش رامی خواهد.
یک جورهایی با مشورت جلو رفتم. همکاری خیلی خوبی بود و همدیگر را خیلی خوب می شناسیم. البته خیلی ها معتقدند که موسیقی اصیل را بهتر از پاپ می خوانم.

- آلبوم از روسادگی، موفق نبود، به لحاظ فروش. اما قطعه ای که برای تیتر اثر پایانی مهر و ماه خواندید موفق بود و پر طرفدار. خودتان فکر می کنید دلیل عدم موفقیت آلبوم چه بود؟

مدیری: کار نگرفت، به همان دلیل که شروع پاورچین نگرفت. یک کمدی روشنفکرانه و آوانگارد بود. از روسادگی هم شکل روشنفکرانه داشت. انتخاب اشعار، خود موزیک، عامه پسند نشد. آلبوم بسیار تلخ و خاصی بود. درکنسرت این اتفاق فکرکردیم بعد تصمیم گرفتیم کمی کارهای هیجان انگیز تری ارائه دهیم. به موزیک شادنیاز بود و به این سمت رفتم، جواب هم داد.
و موسیقی آرام و تلخ را با شاد و هیجان انگیز تلفیق کردیم تا این مجموعه مخاطب های وسیعتری را به خودش اختصاص بدهد. کار بعدی هم DVD، فیلم، کاست و CD همین کنسرت است.
منبع:
http://www.iscanews.ir

------------------------------------------------
مطلب بعدی در مورد تاثیر نوآوری های مهران مدیری بر کارهای دیگر هنرمندان عرصه سینما  است.در روزنامه هموطن سلام در مطلبی تحت عنوان
دلایل موفقیت مجردها در اکران که در تاریخ شنبه 27 فروردین 1384
چاپ شده.شش عامل موفقیت این فیلم را بررسی کرده که ششمین تیتراژ آن است و در بررسی این عامل تاثیر مدیری را یادآور شده است.
............
 
6- تیتراژ جالب توجه
پیش از این مهران مدیری در چند برنامه طنز اخیرش تدبیر موثری را به کار گرفته بود. او برای جذاب کردن عنوان بندی پایانی برنامه‌هایش، از صحنه‌های به اصطلاح «اوتی» استفاده کرده بود. صحنه‌هایی که اشتباه یک بازیگر یا به خنده افتادن او، باعث می‌شد تا آن نما در برداشت دیگری ضبط شود. این ایده عالی، یکی از آن شگردهای فوق العاده مهران مدیری است؛ اما اصغر هاشمی در «مجردها» برای اولین بار این کار را در سینما می‌کند. شاید برای اولین بار در تاریخ سینمای ایران باشد که تماشاگران، تینراژ پایانی را با هیجان تماشا می‌کنند.

------------------------------------------------
راستی مصاحبه مجله فیلم با مهران مدیری و پیمان قاسم خانی
 (تاریخ دی ماه ۸۱)در یادداشت پایینیه.