مربوط به قسمت « خدا حافظ سینما » در نقطه چین

این مطلب البته مربوط به خیلی وقت پیش هست ولی به نظر من که جالب بود.شما هم بخونید شاید خوشتون اومد.
------------------------------------------------
هفته نامه " سینما " _ 16 اردیبهشت 83 

" سعید مستغاثی "

به بهانه سوء  تفاهمات برنامه « نقطه چین »

از خودمان شروع کنیم

 

 

دو سال قبل، وودی آلن فیلمساز معروف، فیلمی را بر پرده سینماها آورد به نام " پایان هالیوودی" که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و منتقدان سینمایی، تجدید نظر اساسی این سینماگر خوش ذوق در برخی از دیدگاههایش نسبت به سینمای حاکم آمریکا بود.

فیلم ماجرای فیلمساز اسکار گرفته بیکاری است که در آستانه اجرای پیشنهادی جدید برای ساختن فیلم موقتا بینایی اش را از دست می دهد ولی به توصیهء مشاورش آن را از تهیه کنندگان فیلم پنهان می سازد. وودی نابینا با لطایف الحیل و دادن رشوه به فیلمبردار جدید ( که چینی هم هست ) و کمکهای مشاورش ، شروع به ساختن فیلم جدید می نماید و در این شرایط لحظات بسیار کمیکی پدید می آید که هر یک کنایه و مضحکه ای در مورد سینمای روز دنیا، سیستمهای حاکم فیلم سازی و حتی منتقدین وسینمایی نویسها می باشد. فی المثل در صحنه ای که وی به دلیل کوری، دوربین را رو به دیوار کاشته و بازیگران را پشت آن قرار داده، منتقدی سر صحنه از درایت و هوشمندی وی تعریف می کند! یا هیچ یک از مسوولین استودیو سر صحنه متوجه نابینایی وودی نمی شود تا این که بالاخره فیلم را می بینند و افتضاح بوجود آمده را متوجه می شوند. اگرچه آنها یعنی استودیوی آمریکایی حاضر به اکران فیلم کارگردان کور شده نمی شود ولی  همان فیلم در جشنواره وکشورهای اروپایی مورد استقبال منتقدین قرار گرفته و به عنوان اثری نوپرداز قلمداد می گردد !  وودی هم که اینک دوباره بینایی اش را بازیافته به اروپا اسباب کشی می کند و تصمیم می گیرد در همانجا فیلم بسازد چرا که قدرش را بهتر می شناسند حتی اگر کور باشد!!!

وودی آلن در همان سال روی صحنه اسکار هم یکی از بهترین جوایز انسان دوستانه این مراسم یعنی جایزه جین هرشولت ( که به خیرترین و نیکوکارترین هنرمند اعطا می گردد ) را به استهزا کشید و یکی از حدسیات خویش نسبت به دعوتش برای مراسم اسکار را این گونه بیان نمود: « گفتم شاید به خاطر اعطای جایزه جین هرشولت باشد، چون چندی پیش در خیابان یک سنت به یک گدا کمک کردم ! »

اما وودی آلن همچنان مورد علاقه و احترام اغلب سینمادوستان  جهان چه از نوع نیویورکی و لس آنجلسی یا اروپایی و جشنواره ای و یا غیر از آن می باشد، چرا که حیطهء طنز و مطایبه از قضا در عرصه های جدی بسیار جذابتر است و شاید یکی از دلایل ماندگاری آثار امثال وودی آلن و چارلی چاپلین نیز همین باشد.

این که با هر طنزی گروه و قشر و طبقه ای برآشوبد و جبهه بگیرد که دیگر باید باب چنین عرصهء جذابی را تخته کرد و فاتحه اش را خواند. خصوصا از سوی اهل سینما که خود بیش از سایرین با هنر و کمدی و مضحکه آشنا و دمخور می باشند. مگر در همین سینمای ایران غالب فیلمهای که قهقهه ها را در سالنها برمی انگیزد مشتمل بر شوخی و مطایبه با قشر و یا افرادی در همین جامعه نیستند؟ نگاه کنید به " نان و عشق و موتور هزار " ، " لیلی با من است " ، " کما " و یا همین فیلم " مارمولک ".

چرا وقتی ما هدف شوخی و طنز قرار می گیریم حتما بایستی سفارش و دستوری در کار باشد ؟ آیا این تصور که کوچکترین شوخی با بخشی از سینمای ایران به مفهوم زیر علامت سوال بردن آن می باشد تا حدود زیادی عوامانه و ساده اندیشانه نیست ؟ وقتی اهالی سینما که عضو حیطهء فکر و اندیشه و هنر می باشند،این گونه بیندیشند از دیگران چه انتظاری می رود ؟

توهم  توطئه آن هم نسبت به فردی که سالها باعث انبساط خاطر لحظاتی از زندگی من و شما و دوستان سینماگر شده، در کنار همین سینماگران قرار داشته ومورد تایید آنان بوده و همواره هم در مراسم مختلف از دست دوستان فیلمسازش جایزه گرفته، کمی بی انصافی نیست؟

قصد دفاع از مهران مدیری و گروهش را ندارم فقط این که برای باز ماندن فضای طنز و انتقاد بایستی ابتدا خودمان را در معرض قرار دهیم. در این روزهایی که خبر اندوهبار درگذشت کیومرث صابری ( گل آقا ) بانی طنز نوین در سالهای پس از انقلاب ، هر علاقه مند و دلبستهء لطایف ادبی را حزین و اندوهگین می کند عنایتی به سیره و سلوک طنازی آن مرحوم، لزوم بنیادین طنز مردمی را در « از خود آغازیدن » یادآور می گردد.

 
 --> با تشکر از آزاده عزیز برای ارسال این مطلب
    

نظرات 12 + ارسال نظر
نیکروز پنج‌شنبه 5 خرداد‌ماه سال 1384 ساعت 09:18 ق.ظ http://modiri.blogsky.com

جالب بود ... موفق باشی

علیرضا پنج‌شنبه 5 خرداد‌ماه سال 1384 ساعت 11:28 ق.ظ http://M-Modiri.Persianblog.com

سلام ... مطلب جالبی بود ... ممنونم ...

یاسمن پنج‌شنبه 5 خرداد‌ماه سال 1384 ساعت 12:04 ب.ظ http://mehrabooni-sedaghat.blogsky.com

الهم جان ممنون جالب بود منم به روز کردم...

مریم پنج‌شنبه 5 خرداد‌ماه سال 1384 ساعت 06:16 ب.ظ

سلام:
قسمت خداحافظ سینما واقعا جالب بود.اما حسودان و ناجوانمردان نتوانستند هنر مهران عزیز را درک کنند و روز بعد هم تکرارش پخش نشد و تا چند روز از پخش نقطه چین هم جلوگیری شد. نمیدانم چرا افراد از واقعیتها فرار میکنند.البته مهران عزیز در پشت صحنه نقطه چین تمام این افراد حسود را سر جای خود نشاند.امیدوارم مهران عزیز با یک برنامه زیبا مانند همیشه مهمان خانه هایمان شود.

نرگس پنج‌شنبه 5 خرداد‌ماه سال 1384 ساعت 09:59 ب.ظ

سلام... خیلی خوب بود. مرسی ... زنده باد تو و آزاده

بهار پنج‌شنبه 5 خرداد‌ماه سال 1384 ساعت 10:35 ب.ظ

سلام . قشنگ بود . ممنون از تلاشهای بی وقفت ......

گلنوش جمعه 6 خرداد‌ماه سال 1384 ساعت 02:47 ب.ظ http://modirifans@yahoogroups.com

سلام الهه ی عزیز،مطلب بسیار جالبی بود به قلم: سعید مستغاثی و از معدود نظرات و دیدگاههای با انصاف و روشنی که در زمان پخش این قسمت از نقطه چین ،شاهد آن بودیم...

و اتفاقا آن را نخوانده بودم و از خواندش بسیار لذت بردم به خصوص اینکه مقدمه ی آن با توضیح فیلم وودی آلن آغاز شده که داستان آن هم بی شباهت به همین قسمت :"خداحافظ سینما " نبوده و هر دو از ذهن آگاه روایتگر تصویری این دو آثار حکایت میکند. دلشاد شدم که هنوز هم منقدان و صاحب قلمانی هستند و مینویسند که اذهان بسته و منفعت طلبی ندارند و میتوانند به درستی ببینند و با انصاف به قضاوت بنشینند.
باز هم از تو و دوست عزیزمان "آزاده ی عزیز"بسیار ممنونیم./.

پگاه یکشنبه 8 خرداد‌ماه سال 1384 ساعت 05:47 ب.ظ

الهه عزیزم سلام مطلب خوبی بود. یادم میاد اون زمان که خداحافظ سینما پخش شد عده ای بی جنبه که اصلا آنرا نفهمیده بودند خیلی سرو صدا راه انداختن .من نمی دانم چرا بعضی ها فکر می کنند عقل کل هستند و به هیچ وجه نمی خواهند ایراد های خودشونو بپذیرند این افراد تا ابد دهر در جهل خود خنواهند ماند براشون دعا کنید!!! نمیدونم چرا تو ایران هر وقت کسی خواست ایراد ها رو بیان کنه یه عده داد و بیداد می کنند یعنی اونا از اصلاح شدن بدشون میاد؟!
به هرحال بنازم مهران مدیری عزیز رو که خیلی جالب اون برنامه رو ساخت و همه مردم هم استقبال کردن حالا اونایی که به هر دلیلی رنجیده شدن به خودشون مربوطه من توصیه می کنم یه خورده نقد پذیر باشن.همین
الهه جان موفق باشی

زندگی دوشنبه 9 خرداد‌ماه سال 1384 ساعت 06:18 ب.ظ http://living.blogsky.com/

وبلاگ من کار نمی کنه ولی سر بزن.عکس از آقای مدیری نداری؟یه عکس توپ می خوام برای بک گراندhttp://living.blogsky.com

علیرضل چهارشنبه 11 خرداد‌ماه سال 1384 ساعت 08:25 ق.ظ http://Razavian.Blogfa.com

سلام ... از بابت لوگوی رضویان ممنونم ... موفق باشی

نسترن عشق مدیری پنج‌شنبه 17 شهریور‌ماه سال 1384 ساعت 01:45 ب.ظ

ای که من بشم فدایت که من بمیرم برایت
تقدیم با عشق به مهران مدیری
منتظرتم نسترن.............................

نسترن عشق مدیری شنبه 19 شهریور‌ماه سال 1384 ساعت 12:20 ق.ظ

MEHRAN JANE MAN YEJOORI BEHEM BEFAHMOON KARAM DOROSTEH YA NA......................

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد